شش الگو نورپردازی که هر عکاس باید بداند ... شش الگوی نورپردازی در عکاسی پرتره
شش الگوی نورپردازی در عکاسی پرتره که هر عکاسی باید بداند
۱. نورپردازی اسپلیت
نورپردازی اسپلیت دقیقاً همان چیزی ست که نام آن اشاره میکند - این نورپردازی چهره را دقیقاً به دو نیمهٔ مساوی تقسیم میکند به صورتی که یک طرف در نور و سمت دیگر در سایه باشد. این نوع نورپردازی غالباً برای خلق تصاویر جذاب و دراماتیک از افراد از قبیل پرترهای از یک موزیسین یا یک هنرمند استفاده میشود. نورپردازی اسپلیت بیشتر یک الگوی مردانه است در نتیجه معمولاً برای آقایان در مقایسه با بانوان مناسبتر و قابل اجراتر است. با این حال به خاطر داشته باشید، هیچ قانون مطلقی در این مورد وجود ندارد، بنابراین پیشنهاد میکنم از مطالبی که اینجا ذکر میشود به عنوان یک نقطهٔ آغاز یا راهنما استفاده کنید. بنابراین تا زمانی که آن را بیاموزید و بتوانید حتی در خواب هم از آن بهره بجویید، سعی کنید هر جا مطمئن نیستید به اصول اولیه پایبند بمانید.
برای حصول الگوی نورپردازی اسپلیت به سادگی منبع نور را با زاویهٔ ۹۰ درجه در سمت چپ یا راست موضوع قرار دهید، حتی ممکن است منبع نور اندکی پشت سر موضوع قرار بگیرد. مکانی که نور را در ارتباط با موضوع قرار میدهید، به چهرهٔ شخص بستگی خواهد داشت. دقت کنید که نور چگونه روی چهرهٔ موضوع میافتد و بر این اساس آن را تنظیم کنید. در نورپردازی اسپلیت صحیح، سمت نور نخوردهٔ چهره (سمتی که در سایه فرو رفته)، نور را تنها در داخل چشم به دست میآورد. اگر با کمی چرخش بیشتر صورت شخص، نور روی گونه میافتد، ممکن است چهرهٔ شخص برای نورپردازی اسپلیت ایده آل نباشد.
• برق چشم (کچ لایت[۱۶]) چیست؟
توجه کنید که نقطهٔ روشن در واقع یک شش ضلعی[۱۷] ست با مرکزی سیاه. این نوری ست که در نورپردازی موضوع به کار رفته است. سافت باکسی[۱۸] شش ضلعی بر روی فلش اسپیدلایت کانن[۱۹].
نورپردازی لوپ از طریق خلق سایهای کوچک از بینی موضوع روی گونهها حاصل میشود. به منظور دست یابی به نورپردازی لوپ، منبع نور میبایست کمی بالاتر از سطح چشم بوده و حدود ۳۰-۴۵ درجه از دوربین زاویه داشته باشد. (بسته به موضوع، میبایست یاد بگیرید چگونه چهرهٔ افراد را بخوانید).
به این تصویر نگاه کنید تا ببینید سایهها کجا قرار میگیرند و در سمت چپ آنها، میتوان سایهٔ کوچکی از بینیشان دید. در نورپردازی لوپ لازم نیست سایهٔ بینی بخش بزرگی از سطح گونه را لمس کند. سایه را کوچک نگه دارید و کمی رو به پایین، اما مراقب باشید که منبع نورتان را خیلی بالا قرار ندهید چراکه سایههای غیر معمولی ایجاد خواهد شد ضمن اینکه سبب از دست رفتن برق چشمها (کچ لایت) میشود. نور لوپ شاید رایجترین یا متداولترین الگوی نورپردازی باشد چون به آسانی حاصل میشود و ضمن اینکه موضوعات را جذابتر نمایش میدهد.
نورپردازی رامبراندی بیشتر به این دلیل چنین نامگذاری شده است که رامبراند، نقاش، اغلب از این الگوی نورپردازی در نقاشیهایش استفاده میکرد، همچنان که میتوانید در پرترهٔ خودش در تصویر بالا ببینید. نورپردازی رامبراندی به کمک نور مثلثی روی گونه شناخته میشود. برخلاف نورپردازی لوپ که سایهٔ بینی و گونه به یکدیگر نمیرسند، در نورپردازی رامبراندی آنها به یکدیگر رسیده و آن مثلث کوچک به دام افتاده از نور را در میان خود ایجاد میکنند. به منظور حصول نورپردازی رامبراندیِ صحیح میبایست مطمئن شد که درون چشم سمت سایه دار چهره، نور و برق چشم (کچ لایت) وجود دارد، در غیر این صورت چشم «مرده» به نظر خواهد رسید و درخششی زیبا نخواهد داشت. نورپردازی رامبراندی دراماتیکتر است، بنابراین مثل نورپردازی اسپلیت حس و حال و اتمسفر بیشتری ایجاد میکند ضمن اینکه حس تیره تری به عکس میدهد. از آن به تناسب و در زمان مقتضی استفاده کنید.
به منظور خلق نورپردازی رامبراندی موضوع میبایست کمی در خلاف جهت نور بچرخد. نور باید بالای سر موضوع باشد به گونهای که سایه از بینی وی روی گونه بیافتد. چهرهٔ هر کسی برای خلق الگوی نورپردازی رامبراندی ایده آل نیست. اگر موضوع انتخابی شما استخوان گونهٔ بلند و برجستهای دارد احتمالا عمل خواهد کرد. اما اگر موضوع صاحب بینی کوچکی باشد یا پل بینی وی تخت باشد، ممکن است این الگوی نورپردازی به سختی حاصل شود. مجدداً، به یاد داشته باشید تا زمانی که پرترهٔ جذابی از موضوعتان به دست آوردهاید، و مود و حالتی که میخواهید خلق میشود لازم نیست دقیقاً همین الگو یا الگوی تعریف شدهٔ دیگری را دنبال کنید - در این حالت نورپردازی خوبی صورت گرفته است. اگر از نور پنجره بهره میبرید و پنجره تا کف زمین ادامه دارد، میبایست بخش پایین آن را با گوبو[۲۰] (صفحه مشکی رنگی که از آن برای مسدود کردن نور استفاده میگردد و به آن سایبان نور هم گفته میشود. گوبوها معمولاً با بوم جلوی فلش قرار میگیرند) یا مقوا بپوشانید، تا این نوع از نورپردازی را به دست آورید.
۴. نورپردازی پروانه ای
نورپردازی پروانهای به خاطر سایهٔ پروانهای شکلی که زیر بینی ایجاد میکند به درستی نامگذاری شده است این الگوی نورپردازی به واسطه قرار دادن منبع نور اصلی بالا و درست پشت دوربین ایجاد میشود. در واقع در این الگو، عکاس زیر منبع نور مشغول عکاسی ست. این الگوی نورپردازی اغلب برای خلق تصاویری با سبک گلامور[۲۱] (یکی از سبکهای عکاسی مادلینگ[۲۲]) و به منظور ایجاد سایه زیر گونهها و چانه استفاده میشود. ضمن اینکه افراد مسن را جذابتر میکند چرا که روی چین و چروکها به نسبت نورپردازی از پهلو کمتر تأکید میکند.
نورپردازی گسترده خیلی الگوی خاصی نیست، بیشتر سبکی ست از نورپردازی. هر کدام از الگوهای نورپردازی که در ادامه آمده میتوانند گسترده یا کوتاه باشند: لوپ، رامبراندی، اسپلیت.
نورپردازی گسترده زمانی حاصل میشود که چهرهٔ موضوع کمی از مرکز (به سمت دوربین) میچرخد و سمتی از چهره که به طرف دوربین قرار دارد (و گستردهتر است) در معرض نور قرار میگیرد. در نتیجه منطقهٔ وسیع تری از نور روی چهره ایجاد میشود، ضمن اینکه بخش کوچکی از چهره در سایه قرار میگیرد. نورپردازی گسترده گاهی اوقات برای پرترههای «با نور زیاد» (های کی[۲۳]) استفاده میشود. این نوع از نورپردازی چهرهٔ شخص را گستردهتر یا پهنتر نشان میدهد (به همین دلیل این گونه نامگذاری شده است) و میتواند روی فردی با چهرهٔ خیلی لاغر استفاده شود تا آن را پهنتر نشان دهد. اگر چه بیشتر مردم میخواهند لاغرتر به نظر برسند نه پهنتر، بنابراین چنین نوعی از نورپردازی برای افراد چاق و سنگین وزن یا افرادی که صورتی گرد دارند ممکن است مناسب نباشد.
۶. نورپردازی کوتاه
نورپردازی کوتاه در نقطهٔ مقابل نورپردازی گسترده قرار دارد. همانطور که میتوان در تصویر ملاحظه کرد، نورپردازی کوتاه سمتی از چهره که رو به دوربین چرخیده است (سمت گستردهتر) را در سایه بیشتری قرار میدهد. این سبک از نورپردازی غالباً برای پرترههای با نور کم (لو کی[۲۴]) یا پرترههای تیرهتر استفاده میشود. این نورپردازی بخش بیشتری از چهره را در سایه قرار میدهد، مجسمه وارتر است، کیفیت سه بعدی به عکس اضافه میکند و بیشتر افراد را لاغرتر و جذابتر نشان میدهد.
به یاد داشته باشید که هر دو سبک نورپردازی گسترده و کوتاه را برای هر یک از الگوها اجرا کنید، البته اگر قابل اجرا بود. فعلاً نگران دیگر زمینهها (نسبت، فیل لایت[۲۸] و غیره) نباشید، تنها تمرکز کنید که نخست اگوها را به خوبی یاد بگیرید. از نور یک پنجره استفاده کنید، یک چراغ پایه دار با لامپی عریان (آباژور بدون فانوس و کلاهک) یا خورشید - سعی کنید از منبع نوری استفاده کنید که قادر باشید ببینید چه چیزی در حال اتفاق افتادن است (پیشنهاد میکنم تا زمانی که تجربهٔ بیشتری به دست نیاوردهاید از فلش استفاده نکنید، یاد گیری با فلش سختتر است، چرا که تا پیش از زمانی که عکس گرفته نشده نمیتوانید الگوی نورپردازی خود را ببینید)، همچنین برای آغاز، بهترین کار این است که با موضوعاتی شروع کنید که با دوربین به طور مستقیم روبرو میشوند، در نتیجه نیازی به چرخش چهره به منظور خلق نورپردازی گسترده و کوتاه نیست.
* * * * *
این مقاله ترجمهای ست از: Six Portrait Lighting Patterns Every Photographer Should Know
ترجمه: محمد امین نادی
-----------------------------------
[۱] Darlene Hildebrandt
[۲] Lighting Ratio
[۳] Lighting Pattern
[۴] Facial View
[۵] Angle of View
[۶] Light and Shadow
[۷] Split lighting
[۸] Loop lighting
[۹] Rembrandt lighting
[۱۰] Butterfly lighting
[۱۱] Broad
[۱۲] Short
[۱۳] Style
[۱۴] Frontal View
[۱۵] Profile
[۱۶] Catch light
[۱۷] Hexagon
[۱۸] Soft box
[۱۹] Canon speedlite
[۲۰] Gobo
[۲۱] Glamour
[۲۲] Modeling
[۲۳] High Key
[۲۴] Low Key
[۲۵] Quality of Light
[۲۶] Direction of Light
[۲۷] Ratio
[۲۸] Fill Light